Lähettiin ryhmän kanssa opintomatkalle Irwoodiin. Valmisteltiin matkaa parisen kuukautta ja samalla kerättiin rahaa yhteiseen kassaan erilaisilla tempauksilla. Maanantaina oli puolilta päivin lähtö treltä, mutta pahaksi onneksemme lento oli 1,5h myöhässä. Vihdoista viimein pääsimme illalla Irlantiin ja taksilla huristeltiin Hostelliin. Oltiin varattu Jackobs Inn:stä huoneet koko porukalle. Hostelli oli oikein viihtyisä, lämmin, hyvä palvelu, pieni aamiainen ja ennen kaikkea halpa. :) Illalla menin Riikan ja Veeran kanssa syömään paikalliseen pubiin. Annokset olivat suuren suuria ja halpoja. Jälkkärikis otin Irishcoffeen. :P

Tiistaina suuntasimme2110595.jpg busseilla pohjois Dubliniin sokeiden kouluun. Koulussa hyödynnettiin mm. eläin- ja puutarhaterapiaa, koska siten lapset saavat käyttää eri aistejaan kuten hajua, makua ja kosketusta. Aivan huippu paikka! Iltapäivällä menimme sokeiden naisten vanhainkotiin, minkä Katolinen kirkko omistaa. Siellä naiset itse saivat päättää mitä söivät tai tekivät. He saivat lähteä shoppaileen, elokuviin tai jopa Pubiin. Heillä oli oma autonkuljettaja. Vähän eri meininki kuin meillä suomessa vanhainkodeissa. :D Paljon saataisiin ottaa oppia muista. Illalla mentiin syömään italialaiseen ravintolaan ja käytiin shoppailemassa. Dublinissa on shoppailijalle vaikka mitä kauppoja. Matkaan lähti mm. 3e vyö, 15e oloasu, 11e alusasu, 2e rannerenkaat, 2e kelttikoru..... Löytöjä tehtiin!Illalla mentiin Tender baarin aluun yhteen pubiin. Siellä soitettiin perinteistä irkku musiikkia.

Keskiviikko aamusta suunnattiin kävellen kodittomien toimistoon. Esittelijä puhui pohjois irlantilaiseen tapaan niin nopeeta, ettei siitä hirveitä päähän jäänyt. Sen tiiän että miehiä on kodittomana enemmän kuin naisia. Esittely oli niin nopee,että päästiin vielä päivälläkin shoppaileen. Mun shoppailu kiintiö alkoi tosi olemaan jo ihan täynnä. (inhoan kauppojen kiertelyä) Iltapäivällä käveltiin rade-projektiin. Se on huumeiden käyttäjille ja alkoholisteille suunnattu projekti. He työskentelevät työpajojen avulla mm. taide,draama jne. Heillä on tapana tehdä näytelmä, mitä esittävät monta näytöstä. Tää oli kans tosi hieno ja mahtava paikka. Illalla (kappas vaan) shoppailtiin taas vähän lisää, tosin ite olin vain muiden henkisenä tukena. Ja käytiin syömässä ja Veeran kanssa yliopistolla pyörimässä. Syötiin subit ja illalla oli palautteen antamista ryhmäläisille. Siinä se ilta sitten hurahtikin.

Torstaina meille oli järjestetty private bussi, millä kierettiin Dublinin lähiympäristöä. Maalaismaisemat olivat ihania. Isoja taloja, paljon lampaita ja hevosia. Ja ne linnat! Pelattiin hurlingia, laulettiin ja naurettiin. Illalla mentiin syömään hotellin ravintolaan, minkä jälkeen lähdettiin Tender baarin alueelle baareilemaan. Löydettiin iso paikka, missä oli neljä kerrosta. Sillä soi hyvää live musiikkia. Osa joi(ite ne). Lähettiin Riikan, Heidin ja Sirpan kanssa 11 maissa takas hostellille nukkumaan.

Perjantaina herättiinkin aamulla jo ennen neljää, koska taksi tuli 5ltä hakemaan. Ei muuta kun lentokentälle, koneeseen ja kotiin. :) Odotin mielenkiinnolla reissua, mutta se ylitti kaikki odotukseni. Matka oli hieno ja ryhmän kanssa sujui hyvin. Mitä nyt Mira myöhästyi junasta maanantaina 5min eikä päässyt reissuuun. :/ suosittelen kaikille Irlantia. Ite ajattelin vaihtaa vaihtomaan Namibiasta Irlantiin.2110619.jpg
Jotta kaikki tietäisimme minne päin katsoa, niin kadussa luki suunta. :)2110622.jpg
Irkku talo.
2110626.jpgTerapia poni.
2110628.jpg2110629.jpg Ylempänä sokeiden lasten tekemä istutus ja lahaalla tyypillinen bussi.